Wsparcie

Co oznacza certyfikat IEC 62133-2: 2017 Akumulator Li-Pol?

Co oznacza certyfikat IEC 62133-2: 2017 Akumulator Li-Pol?

IEC 62133-2: 2017 jest najbardziej znanym standardem eksportowania Akumulator Li-Pol, w tym tych używanych w sprzęcie IT, GPS, urządzeniach do noszenia, smartwatch, urządzeniach Bluetooth, czujnikach bezprzewodowych, narzędziach, sprzęcie laboratoryjnym, gospodarstwie domowym i sprzęcie medycznym.

W lutym 2017 r. Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC) oficjalnie opublikowała IEC 62133-2: 2017, międzynarodowy standard bezpieczeństwa dla produktów baterii litowo-jonowych. Norma ta dotyczy głównie wymagań bezpieczeństwa pojedynczej baterii i zestawów akumulatorów oraz przenośnych zamkniętych baterii i akumulatorów zawierających alkaliczne lub niekwasowe elektrolity (w tym baterie litowo-polimerowe, ogniwa litowo-jonowe (Li-Ion), nikiel-wodór baterie, akumulatory niklowo-kadmowe itp.). Druga edycja będzie miała kilka istotnych zmian związanych z bateriami litowo-jonowymi.

Część I: Ogniwa litowo-jonowe

Druga edycja IEC 62133-2: 2017 ma największy wpływ na producentów i dealerów ogniw litowo-jonowych, ma również kluczowe znaczenie dla firmy, która korzysta z ogniwa litowo-jonowego. Zmiany związane z ogniwami litowo-polimerowymi można podzielić na trzy kategorie:

• Anuluj zbędne testy z innymi standardami
• Przekształć istniejące testy

 

• Nowe wymagania

1. anuluj niepotrzebne testy z różnymi standardami

Głównym celem jest usunięcie pozycji objętych Podręcznikiem badań i kryteriów Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN38.3). Usunięte testy:
Wibracja
Wstrząs mechaniczny
Niskie ciśnienie (symulacja wysokości)
Ochrona komórek przed wysoką opłatą ładowania (nie test UN38.3)

2. Zmodyfikuj istniejące testy

Najważniejsze z tych zmian związane są z przygotowaniem próbki do testów. W pierwszej edycji normy próbki były ładowane w temperaturze pokojowej (20 ° C ± 5 ° C) zgodnie z zalecaną przez producenta metodą ładowania. Druga edycja obejmuje dwa procesy ładowania: jeden w temperaturze pokojowej i jeden nowy program w wysokich i niskich określonych zakresach temperatur roboczych (10 ° C i 45 ° C, jeśli nie podano). Nowa metoda ładowania wymaga również ładowania przy maksymalnym prądzie znamionowym ładowania produktu. Proces ten wymaga jedynie próbek na poziomie komórki w przypadku zwarć, nadużywania termicznego, kruszenia i wymuszonych szybkich testów wewnętrznych. W teście stałego napięcia, ciągły test ładowania o niskiej szybkości został skorygowany do stałego ładowania. Ten zmodyfikowany test wymaga naładowania akumulatora przez siedem dni zgodnie z zalecanymi przez producenta prądami ładowania i ograniczeniami napięcia.
Modyfikacje testu zderzeniowego obejmowały wyjaśnienie przebiegu próby, wskazując, że kruszenie musi odbywać się wyłącznie wzdłuż boku komórki. Dodano również kryteria zakończenia 10% deformacji komórek.
Bardziej istotną zmianą jest podział zwarcia na oddzielne części baterii i baterii. Druga wersja ogniwa litowo-jonowego została zmodyfikowana tak, aby zawierała tylko jedną temperaturę testową i zapewniała bardziej rygorystyczny zakres oporności obwodu.

3. Całkowicie nowe wymagania

Najważniejszą zmianą w drugiej edycji jest dodanie nowego testu – Test wymuszonego wewnętrznego zwarcia. Procedura testowa bardzo wyraźnie opisuje metodę, która wymaga, aby placówka testowa w pełni naładowała ogniwo litowo-jonowe, a następnie otworzyła i usunęła galaretę. Gdy bateria zostanie wyjęta z puszki, mała cząsteczka niklu o określonym kształcie i wielkości zostanie umieszczona w określonym miejscu galaretki komórkowej. Po umieszczeniu cząsteczki, dotknięty galaretą ma zostać zmiażdżony.

Pate II: Baterie litowo-jonowe

W przypadku producentów Akumulator Li-Pol, propozycja IEC 62133-2: 2017 będzie miała mniejszy wpływ na producentów Akumulator Li-Pol niż na dostawców baterii. Testy i zapotrzebowanie producentów Akumulator Li-Pol zostaną zmniejszone. Zmiany dotyczące akumulatorów litowo-jonowych można podzielić na trzy kategorie:

• Zmieniona procedura ładowania
• Zredukowany przykładowy wymóg
• Nowe testy

1. Zmieniona procedura ładowania

W związku ze zmianami procesu ładowania na poziomie komórki poziom Akumulatora Li-Pol będzie podlegał zmodyfikowanemu procesowi ładowania, ale będzie to miało wpływ tylko na poziom naładowania baterii testu. Ta zmiana pochodzi z japońskiego Akumulatora Li-Pol i wymagań testów baterii, a także stanowi, że próbki używane do testowania zwarciowego muszą być ładowane w środowisku, które jest równe temperaturze otoczenia wyższej i niższej: zakłada 45 ° C i 10 ° C jeśli nie zostało dostarczone przez producenta. Wszystkie inne testowane jednostki na poziomie baterii ładowano w temperaturze pokojowej (20 ° C).

2. Zredukowany przykładowy wymóg

Wymagania testowe podkomitetu dotyczące akumulatorów litowo-jonowych są bardziej wszechstronne niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego ilość testów wymaganych przez IEC 62133-2: 2017 na poziomie naładowania akumulatora znacznie się zmniejszyła. Testy, które zostały całkowicie usunięte w wyniku tej oceny, to:
• Wibracje
• Temperatura na rowerze
• Wstrząs mechaniczny

Powoduje to, że zmiana redukuje wymaganą liczbę próbek do testowania z 31 testów First Edition do 21 dla testów Second Edition.

3. Nowy test

Dodano również nowy test poziomu naładowania akumulatora, który ma symulować czas ładowania akumulatora dłuższy niż w przypadku użycia przez producenta większej szybkości ładowania. Test ten przeprowadza się na całkowicie rozładowanych pięciu zestawach akumulatorów i ładuje się baterie prądem o wartości dwukrotnie większej od prądu znamionowego, a górny limit napięcia jest ustawiony na maksymalne napięcie dostępne z ładowarki na akumulator. Jeśli nie znasz maksymalnego napięcia ładowarki, zostanie użyte 5 woltów na komórkę (lub ciąg komórek). Prąd jest utrzymywany do osiągnięcia maksymalnego napięcia ładowania, a temperatura jest monitorowana podczas testu. Zakończenie próby określa się jako stabilną temperaturę, osiągane jest najwyższe napięcie, przy kryteriach akceptacji braku ognia i eksplozji.
Wykonane testy (nazwa testu i klauzula testu):
Testy przeprowadza się z liczbą próbek określoną w tabeli 2 normy IEC 62133-2: 2017 (NOWOŚĆ).
Testuj przedmioty:
Wpisz warunki testu
Procedury ładowania dla celów testowych
Ciągłe ładowanie przy stałym napięciu (ogniwa litowo-jonowe)
Formowane naprężenie obudowy w wysokiej temperaturze otoczenia (Akumulator Li-Pol)
Zewnętrzne zwarcie (ogniwo litowo-jonowe)
Zewnętrzne zwarcie (Akumulator Li-Pol)
Akumulator Li-Pol Freefall
Nadużycie termiczne (ogniwo litowo-jonowe)
Crush (ogniwa litowo-jonowe)
Nadmierne naładowanie Akumulator Li-Pol
Wymuszone rozładowanie (ogniwa litowo-jonowe)
Testy transportowe
Test Wnioski:
Akumulator Li-Pol przedstawiony przez LiPol Battery Co., Ltd. jest testowany zgodnie z IEC 62133-2: 2017 Wtórne ogniwa i baterie zawierające alkaliczne lub inne nienasiąkliwe elektrolity Wymagania bezpieczeństwa dla przenośnych zamkniętych ogniw sekundowych. oraz do baterii litowo-jonowych z nich wykonanych, do użytku w aplikacjach przenośnych.

4 Tolerancje pomiaru parametrów

5 Ogólne uwagi dotyczące bezpieczeństwa

Ogniwa litowo-jonowe i akumulatory litowo-jonowe mogą być bezpiecznie użytkowane i funkcjonować pod każdym względem. Ogniwa i baterie podlegające możliwemu do przewidzenia niewłaściwemu użyciu nie stanowią znaczącego zagrożenia.

5.2 Izolacja i okablowanie

Rezystancja izolacji między dostępną metalową obudową (bez styków elektrycznych) i dodatnimi zaciskami> 5MO. Wewnętrzne okablowanie i izolacja są wystarczające, aby wytrzymać maksymalne oczekiwane wymagania prądu, napięcia i temperatury. Orientacja okablowania zachowuje odpowiednie odległości upływu i odległości między przewodami. Mechaniczna integralność połączeń wewnętrznych jest wystarczająca, aby pomieścić warunki racjonalnie przewidywalnego niewłaściwego użycia.

5.3 Odpowietrzanie

Obudowy Li-Pol firmy Akumulator i ogniwa litowo-jonowe zawierają mechanizm obniżania ciśnienia lub są skonstruowane w taki sposób, że usuwają nadmierne ciśnienie wewnętrzne przy wartości i szybkości, które wykluczają pęknięcie, wybuch i samozapłon. Mechanizm odpowietrzania występuje na wąskiej stronie komórki worka. Kapsułkowanie stosowane do podtrzymywania ogniw litowo-jonowych w zewnętrznej obudowie nie powoduje przegrzania akumulatora podczas normalnej pracy, nie hamuje dekompresji.

5.4 Temperatura / napięcie / bieżące zarządzanie

Akumulatory litowo-jonowe są zaprojektowane w taki sposób, że zapobiega się nienormalnym warunkom wzrostu temperatury. Przewód nadprzewodowy, nadprądowy i przeciwzwarciowy stosowany w Akumulator Li-Pol. Zapewnione są środki ograniczające prąd do bezpiecznego poziomu podczas ładowania i rozładowywania. Akumulatory litowo-jonowe są zaprojektowane w taki sposób, że mieszczą się w granicach temperatury, napięcia i prądu określonych przez producenta ogniwa. Akumulatory litowo-jonowe są dostarczane wraz ze specyfikacjami i instrukcjami ładowania dla producentów sprzętu, dzięki czemu odpowiednie ładowarki są zaprojektowane tak, aby utrzymywać ładowanie w określonych granicach temperatury, napięcia i prądu.

5.5 Kontakty terminalu

Zaciski mają wyraźną polaryzację na zewnętrznej powierzchni Akumulatora Li-Pol. Rozmiar i kształt styków końcowych zapewniają, że mogą przenosić maksymalny przewidywany prąd. Zewnętrzne powierzchnie styków zacisków są wykonane z przewodzących materiałów o dobrej wytrzymałości mechanicznej i odporności na korozję. Styki zaciskowe są rozmieszczone w sposób minimalizujący ryzyko zwarć.

 

5.6 Montaż ogniw litowo-jonowych w baterie litowo-jonowe

5.61 Jeśli jest więcej niż jeden Akumulator Li-Pol umieszczony w pojedynczej obudowie baterii, ogniwa litowo-jonowe używane w zestawie każdej baterii mają ściśle dopasowane pojemności, są tego samego projektu, mają taką samą chemię i są z tego samego producent. Każdy Akumulator Li-Pol powinien mieć niezależną kontrolę i ochronę. Producenci ogniw litowo-jonowych opracowują zalecenia dotyczące ograniczeń prądu, napięcia i temperatury, aby producent / projektant Akumulator Li-Pol mógł zapewnić prawidłowe zaprojektowanie i montaż. Akumulatory litowo-jonowe, które są przeznaczone do selektywnego rozładowania części połączonych szeregowo ogniw litowo-jonowych, zawierają oddzielne obwody, aby zapobiec odwracaniu komórek spowodowanemu przez nierównomierne rozładowania. Komponenty obwodu ochronnego są dodawane w razie potrzeby i rozważono zastosowanie urządzenia końcowego. Podczas testowania Akumulatora Li-Pol, producent Akumulatora Li-Pol dostarcza raport z badań potwierdzający zgodność zgodnie z tym standardem. Bateria zawiera oddzielny zespół obwodów elektrycznych, aby zapobiec odwracaniu ogniw litowo-jonowych od nierównomiernych ładunków, ponieważ zestaw ten jest przeznaczony do selektywnego rozładowywania części połączonych szeregowo ogniw.

5.6.2 Zalecenie projektowe tylko dla systemu litowego

W przypadku Akumulator Li-Pol składający się z pojedynczej komórki lub pojedynczego bloku komórkowego:
napięcie ładowania ogniwa litowo-jonowego nie przekracza górnej granicy napięcia ładowania określonego w pkt 8.1.2, tabela 4 lub napięcie ładowania ogniwa litowo-jonowego nie przekracza różnej górnej granicy napięcia ładowania ustalonej w klauzuli 8.1.2, UWAGA1.

5.7 Plan jakości

Producent przygotował plan jakości określający procedury kontroli materiałów, komponentów, ogniw litowo-jonowych i baterii litowo-jonowych, który obejmuje proces produkcji każdego rodzaju ogniw litowo-jonowych i Akumulator Li-Pol.

6 Wpisz warunki testu

Testy przeprowadzono z liczbą ogniw litowo-jonowych lub litowo-jonowych zgodnie z tabelą 2 normy IEC 62133 z ogniwami litowo-jonowymi lub bateriami litowo-jonowymi, które nie miały więcej niż sześć miesięcy. O ile nie zaznaczono inaczej w metodach badawczych, złodziejstwo przeprowadzono w temperaturze otoczenia 20 ° C ± 5 ° C.

8 Szczególne wymagania i testy
8.1 Procedura ładowania dla celów testowych

Jeżeli określona górna lub dolna temperatura ładowania litowo-jonowego przekracza wartości górnego lub dolnego limitu temperatury badania z tabeli 4, ogniwa litowo-jonowe ładowano w określonych wartościach plus 5 ° C dla górnej granicy i minus 5 ° C dla dolnego limitu. Podano prawidłowe uzasadnienie dla zapewnienia bezpieczeństwa ogniwa litowo-jonowego.

8.2 Przeznaczenie
8.2.1 Ciągłe ładowanie przy stałym napięciu (ogniwa litowo-jonowe)
W pełni naładowane ogniwa litowo-jonowe są poddawane ładowaniu przez okres 7 dni zgodnie z zaleceniami producenta.
Wyniki: Brak ognia, brak eksplozji, brak wycieków

8.2.2 Wytrzymałości obudowy w wysokiej temperaturze otoczenia (Akumulator Li-Pol)

W pełni naładowane akumulatory litowo-jonowe zgodnie z pierwszą procedurą podaną w 8.1.1, baterie zostały umieszczone w piecu z obiegiem powietrza w temperaturze 75 ° C ± 2 ° C przez 7 godzin. Następnie są one usuwane i pozostawione do powrotu do temperatury pokojowej.

8.3 Racjonalnie przewidywalne niewłaściwe użycie

Zewnętrzne zwarcie (ogniwo litowo-jonowe)
Temperatura obudowy spadła o 20% maksymalnego wzrostu temperatury

8.3.2 Zewnętrzne zwarcie (Akumulator Li-Pol)

Akumulatory litowo-jonowe były testowane, dopóki nie zaszło następujące działanie: upłynęło 24 godziny “.

8.3.3 Zwolnienie

Temperatura otoczenia 20 ° C ± 5 ° C.
W pełni naładowane ogniwa lub baterie litowo-jonowe spadły 3 razy z wysokości 1,0 m na betonową podłogę. Po zakończeniu testu ogniwo lub bateria litowo-jonową pozostawia się w spokoju na co najmniej godzinę, a następnie przeprowadza się kontrolę wzrokową.
Wyniki: Brak ognia, brak eksplozji

8.3.4 Nadużycie termiczne (ogniwa litowo-jonowe)

Komórki litowo-jonowe utrzymywano w temperaturze 130 ° C ± 2 ° C przez 10 minut.
Wyniki: Brak ognia. Bez wybuchu ”

8.3.5 Crush (ogniwa litowo-jonowe)

Każda w pełni naładowana ogniwo litowo-jonowe, ładowane zgodnie z drugą procedurą w górnej temperaturze ładowania w punkcie 8.1.2, jest natychmiast przenoszone i zgniatane między dwiema płaskimi powierzchniami w temperaturze otoczenia. Siła zgniotu została uwolniona po: Zastosowano maksymalną siłę 13 kN ± 1 kN.
Wyniki: Brak ognia. Bez eksplozji

8.3.6 Nadmierne naładowanie Akumulatora Li-Pol

Badanie było kontynuowane do momentu osiągnięcia temperatury zewnętrznej powłoki: Osiągnięto stan ustalony (ładunek mniejszy niż 10 ° C w ciągu 30 minut) lub przywrócono do otoczenia.
Wyniki: Brak ognia. Bez eksplozji

8.3.8 Test transportu

Przepisy dotyczące międzynarodowego transportu akumulatorów litowo-jonowych oparte są na zaleceniach ONZ dotyczących transportu towarów niebezpiecznych. Wymagania dotyczące badań są określone w Podręczniku badań i kryteriów ONZ.

9 Informacje dotyczące bezpieczeństwa

Producent ogniw wtórnych zapewnia, że ​​dostarczane są informacje o limitach prądu, napięcia i temperatury ich produktów. Producent Akumulator Li-Pol zapewnia producentom sprzętu, a w przypadku sprzedaży bezpośredniej użytkownikom końcowym dostarcza informacji w celu zminimalizowania i ograniczenia zagrożeń.

10.2 Znakowanie Akumulator Li-Pol

Akumulator Li-Pol oznaczony zgodnie z wymaganiami dla ogniw, z których są składane. Akumulator Li-Pol oznaczony odpowiednią ostrzeżeniem.

11 Akumulator Li-Pol Packaging

Ogniwa litowo-jonowe lub baterie zostały wyposażone w opakowanie, które było odpowiednie, aby uniknąć mechanicznego uszkodzenia podczas transportu, przenoszenia i układania w stosy. Materiały i konstrukcja opakowania wybrano tak, aby zapobiec rozwojowi przypadkowego przewodzenia, korozji końcówki i przedostaniu się wilgoci.

Fill out my online form.